عموما دوربین مداربسته در همه جای دنیا در محل ها به دو منظور تجهیز میشود.
۱_ داشتن اشراف به محیط مورد نظر و تامین امنیت ( البته وجود فیزیکی دوربین به خودی خود در بسیاری از موارد حکم یک عامل بازدارنده برای وقوع جرم ها می باشد)

۲_ جهت کنترل و عملکرد افراد

موضوع مهمی وجود دارد که در هر دو این موارد مشترک است و آن امنیت فیزیکی دوربین میباشد.
طبیعی ست که انسان ها در هر شرایطی از کنترل شدن و رصد خود و عملکردشان ، احساس خوبی ندارند ، این موضوع گاهی به قدری مهم می شود که افراد به فکر تخریب و خرابکاری دوربین و تجهیزات مربوط به آن می افتند ویا افراد مجرم برای پنهان ماندن از چشم دوربین های مداربسته ناگزیر به قطع جریان برق و یا انهدام سیستم نظارت تصویری می شوند.
مواردی که برای جلوگیری از این اتفاقات باید رعایت شود بسیار هستند، اما در این مطلب به مهم ترین آنها می پردازیم .

نکات مهم را به دو دسته اصلی تقسیم میکنیم .
اول : مواردی که در حین نصب و تجهیز سیستم ها باید رعایت شود.
دوم : مواردی که بعد از نصب و شروع به کار سیستم ها باید صورت بگیرد.
به دسته نخست می پردازیم :
الف: برای تامین برق اصلی دستگاه ها و دوربین ها همیشه از UPS ( برق اضطراری) استفاده کنید.
ب: جهت جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش کابل ها ناشی از نور مستقیم آفتاب و شرایط جوی ، همچنین جهت جلوگیری و دشواری برای بریدن کابل ها و خرابکاری توسط افراد، به چند روش میتوان عمل کرد:

* عبور دادن کابل ها از داخل لوله های فلزی ( معروف به لوله برق )

* عبور دادن کابل ها از داخل لوله های خرطومی قابل انعطاف با لایه داخلی فلزی ( فلکسیبل)

* قرار دادن کابل ها داخل ترانک و داکت های پلاستیکی مقاوم

پ: در طراحی و جانمایی دوربین ها توسط کارشناسان مربوطه باید به ۴ موضوع مهم اشاره کرد:

اول : ارتفاع دوربین ( جهت جلوگیری از سرقت و تخریب )

ارتفاع دوربین باید به اندازه ای باشد که دسترسی به آن سخت یا غیر قابل ممکن باشد و از جهتی هم دید دوربین مطلوب باشد .

دوم : همپوشانی

در مواردی که ناگزیر هستید دوربین ها را در ارتفاع کم نصب کنید به نکته همپوشانی دقت کنید .
دوربین ها باید یکدیگر را در تصاویر پوشش دهند به شکلی که اگر قرار است برای یکی از آنها اتفاقی رخ دهد ، دوربین دیگری این اتفاق را ثبت کند .

سوم : انتخاب مسیر مناسب عبور کابل ها

حدالامکان سیستم را بسته به شکل ظاهری و نقشه محیطی محل ، طوری طراحی کنید مسیر عبور کابلها در دید دوربین ها باشد و در مواردی که امکان پذیر نیست از نکات امنیت کابل ها که قبلا ذکر شد استفاده کنید.

چهارم : نقاط کور

بالاترین امتیاز امنیت در یک سیستم مداربسته ، شکل طراحی آن به گونه ایست که از پیشامدن نقاط کور جلوگیری شود .
در اکثر موارد با رعایت مورد همپوشانی این مشکل برطرف خواهد شد و در موارد دیگر نیز با اضافه کردن تعداد دوربین ها و یا انتخاب لنز مناسب ( لنز عریض ، معمولی و زوم ) این اشکال رفع خواهد شد.

ت: دقت در انتخاب اتصالات نگه دارنده (پیچ ، رولپلاک ، رول بولت ، قلاب ، سیم بکسل و …) ، نسبت به مقاومت دیوار ها و سقف برای نصب دوربین ، به شکلی که از محکم شدن و مقاوم بودن اتصالات اطمینان کافی داشته باشید.

ث: اگر از باکس ( جعبه تقسیم روکار ) در کنار دوربین استفاده میکنید ، از عایق بودن آن مطمئن شوید .
توسط نوار های عایق کننده و مسدود کننده هایی که جز متعلقات باکس ها هستند جهت عایق کردن باکس ها و جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل آنها استفاده کنید.

ج: از قابل دسترس بودن سیم و کابل دوربین و سیستم خود جدا” جلوگیری کنید و حتی کابل کوتاهی که از دوربین تا باکس ( جعبه تقسیم روکار ) وجود دارد را با لوله خرطومی مخصوص بپوشانید .

چ: از محکم شدن پیچ هایی که روی دوربین جهت تنظیم لنز و زاویه دوربینهستند اطمینان پیدا کنید ، چون بعد از گذشت زمان ، زاویه و لنز دوربین تغییر خواهد کرد و ممکن است سیستم شما دچار نقطه کور شود.

ح : حتما در تخمین و برآورد تجهیزات در زمان کارشناسی و نیاز سنجی ، رک (کابینت مخصوص جهت نگهداری دستگاه ها و تجهیزات اتاق کنترل ) را به سیستم اضافه کنید.

حال در این قسمت به مورد دوم میپردازیم:

موارد بعد از نصب و تجهیز سیستم:

الف: از نشان دادن تصاویر دوربین به افراد غیر مسئول جدا خودداری کنید. این امر موجب حفظ شدن زاویه و دید دوربین خواهد شد و به مرور زمان نقاط کور که از دید دوربین ها پنهان هستند آشکار خواهد شد.

ب: محل مانیتورینگ ، جهت حفظ حریم و جلوگیری از ورود افراد متفرقه، ترجیحا جایی قرار بگیرد که درب آن اتاق بسته شود و امکان قفل شدن نیز وجود داشته باشد.

پ: اگر از رک ( کابینت مخصوص جهت نگهداری دستگاه ها و تجهیزات اتاق کنترل ) استفاده میکنید ، درب آن را همیشه قفل نگه دارید.

ت: به محض تحویل سیستم از نصاب های مربوطه رمز ورود به منوی مدیریت دستگاه را از حالت پیش فرض خارج کرده و آن را تغییر دهید .

جهت حفظ امنیت بیشتر و به خصوص زمانی که از سرویس انتقال تصویر استفاده میکنید ، حتما هر چند روز یکبار ، رمز عبور دستگاه خود را تغییر دهید .
رمز عبور استاندارد وایمن ، تلفیقی از اعداد ، حروف بزرگ و کوچک و استفاده از کاراکتر های خاص میباشد .
توجه داشته باشید که هر چقدر رمز عبور پیچیده تر باشد ، عمل شکستن و حدس زدن آن سخت تر و یا غیر ممکن خواهد بود .

ث: برای نگه داشتن تصاویر در حافظه دستگاه در بازه زمانی حداقل یک ماهه ، به شکلی که هر زمان به دستگاه مراجعه کردید ، جدید ترین تصاویر را داشته باشید ، سیستم را روی حالت ضبط پیوسته (Overwhrite) قرار دهید .

در این حالت به محض پر شدن فضای دیسک اصلی به صورت خودکار از قدیمی ترین لحظه ضبط شده پاک کرده و لحظه جدید را جاگیزین آن خواهد کرد.
عموما دستگاه ها در حالت پیش فرض این امکان را به حالت فعال دارند ، اما باز هم برای اطمینان خاطر دوباره آن را بررسی کنید .

ج: در طول استفاده از سیستم مداربسته خود ، و در طی گذر زمان ، ممکن است لحظاتی اتفاق بیافتد که نیازمندید آن تصویر را از دستگاه استخراج کنید .
پیشنهاد می شود تصاویر و لحظات مهم و ضروری موجود در حافظه دستگاه را در جای دیگر مثل هارد اکسترنال کپی کرده و نگهداری کنید.